Selepas sebulan menyepi,

portfolio aku berpindah ke bahagian baru dalam syarikat. Diletakkan di bawah Kepala Bahagian yang baru, perpindahan ni menjelaskan lagi fokus dan direction portfolio ini pada masa akan datang. Lokasi pejabat untuk bahagian ini pun baru diubah suai dalam bangunan tempat kerja. Jadi aku dan rakan-rakan sekerja baru, sama-sama naik ke tingkat baru dan mula menyesuaikan diri sebagai satu pasukan dalam persekitaran baru. It is an even, new ground for everyone.

Perasaan aku? Alhamdulillah. Syukur. Pembaharuan ini, pada aku, satu langkah yang positif. Sekurang-kurangnya, aku berpindah ke suasana yang lebih positif berbanding bahagian lama.

Tak dinafikan, semasa hari perpindahan semalam dah ada bunga-bunga cari pasal timbul dengan salah seorang rakan sekerja baru dalam pasukan. Meja yang diassign untuk aku, tiba-tiba beralih satu petak ke tengah di antara dua orang lama. Orang yang asalnya duduk di tengah, mengalihkan diri dia sendiri ke tempat yang sepatutnya aku duduk, dan aku dialihkan ke tengah-tengah antara dia dengan penyelia dia. Padahal 3 hari sebelum tu, aku yang tampal sendiri tanda tempat duduk baru, yang diatur oleh Kepala Bahagian sendiri.

Wah, suka-suka hati saja buat pertukaran? Paling kurang, inform la aku kan as a courtesy.  Tapi aku faham. Dia ingat aku tak tau apa-apa pasal seating arrangement ni dan mungkin dia tak sangka yang aku tau dia tukar tempat dengan aku. Dia ni pun bijak pandai. Sebab aku orang baru masuk, takkan aku nak buat kecoh hari pertama kan.

Tak apa…so she plays her early card. She has not seen my card yet and I don’t plan to display my card that soon. Frankly, I have better things to do than fight over a new unknown territory. Sama aje tahapnya semua orang bersempit-sempit kat tempat baru ni. I will live up to my name and gauge the existing culture first. And believe it or not, I have scored my own marks when Kepala Bahagian asked me if I have enough space for my stuffs and all documents related to the portfolio I am following.

I said (spontaneously, really), “I’ll make it enough.” And boy, she likes that answer alright. “Yes, that’s the spirit! You have the right attitude.”

Obviously ada yang membaca ni yang akan terus anggap aku ni kaki bodek. Tell you what, after two years plus in a toxic environment where EVERY-F-ING-THING is more about how you are perceived by others than about how you perform what you are tasked to do, you are better off learning the rules (or the lack of it) and play the game.

Oh yes, now I will play the game, but my rule of thumb is fair and square. No backstabbing from me or for me. Fight me ethically. Make it up-front, clean face-to-face competition. If someone dares to stab me from the back – that person will never know what is coming. I have what it takes to destroy this kind of person. Or at the very least, makes this person’s life at work very difficult.

I don’t practice tit for tat much, but I can and will do what is needed, if need be. Consider yourself warned. *Smile*

One thought on “Selepas sebulan menyepi,

Leave a Reply

