Kenapa hebahkan yang buruk-buruk? Apa yang baik-baik tidak enak dibaca?

Hampir setiap hari HM3tr0 berkongsi berita-berita yang menyusahkan hati di muka depan. Cerai. Maksiat. Sihir. Duka. Sakit. Bunuh. Dera. ARGH!

Aku tahu semua itu fakta dan realiti, tetapi mengapa kita terus mengukuhkan pasak realiti yang menyakitkan ini di dalam minda pembaca? Tidak ada ruang langsungkah dalam hati-hati kita bagi kemanusiaan, harapan dan kebaikan yang berganda-ganda masih wujud dalam dunia ini? Kamu tidak suka membaca tentang kemeriahan perpaduan hati dan minda anak-anak muda berjaya di universiti terkemuka? Kamu jelakkah membaca penemuan dan penciptaan terbaru dalam dunia sains dan teknologi yang dapat menyelamatkan nyawa manusia daripada penyakit berbahaya? Marahkah kamu seandainya kita dihidangkan berita kelahiran-kelahiran generasi baru yang bakal membimbing negara?

Betul kata Dr.Muh. Kita ini hidup dari dalam, bukan dari luar. Kalau kita rasa dunia jahat, mungkin kita yang mengandung jahat. Kalau tiba-tiba dunia melawan kita, mungkin kita yang secara tidak sedar sedang melawan dunia. Kalau kita rasa ada yang tidak kena dengan dunia, sebenarnya ada yang tidak kena dengan kita!

Aku serius letih dengan paparan kebobrokan dunia masa kini. Aku percaya yang kita masih ada ceria dan kita masih ada cinta! We love each other!

Everybody, and I do mean everybody, has some goodness within them. Kita dilahirkan dalam fitrah dan yang fitrah itu kekal abadi selagi kita masih bernyawa. Won’t you join me in this belief and faith?

Advertisements

2 thoughts on “Kenapa hebahkan yang buruk-buruk? Apa yang baik-baik tidak enak dibaca?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s